To już trzeci silnik w tym Patrolu – najmocniejszy.
Pierwszym był oczywiście oryginalny silnik Patrola 3.0di, który znany jest ze swej zawodności i mizernej mocy – tzn w katalogach Nissan pisze, że jego dziecko ma 158KM, ale hamownia zawsze prawdę pokaże i modele te legitymują się realną mocą na poziomie 120KM !!!
Z tego powodu ok. 5 lat temu wykonaliśmy udany przeszczep serca.
Patrol otrzymał kultowy silnik Toyoty Land Cruiser 4.2td Hdj-80 i podniesionej mocy do „prawdziwych” 200 KM. Silnik bardzo dobry, elastyczny i przede wszystkim wszystkożerny – nadający się przede wszystkim na dalekie wyprawy.
Jednak w związku z zapotrzebowaniem na większą moc i adrenalinę właściciela Patrola – Pana Marka, zadecydowaliśmy wspólnie o montażu czegoś mocniejszego i nowocześniejszego.
Pan Marek nie wybiera się na koniec świata oraz do krajów o gorszym paliwie, więc może użytkować nowoczesny bardziej wydajny ale zarazem i skomplikowany silnik sterowany systemem Cammon-Rail.
W związku z faktem, że rozpoczęliśmy montaże silników BMW 3.0d wybór był prosty.
Wybraliśmy jednostkę o niewielkim przebiegu ok. 50 000 km z dwuletniego pojazdu – z głowicą i blokiem ze stopów lekkich.
Została przebudowana wiązka i komputer sterujący w kierunku uproszczenia systemów elektronicznych do potrzebnego minimum. W komputerze znalazł się program sterujący podnoszący moc i moment w stosunku do parametrów fabrycznych .
Reszta elementów łączących to przede wszystkim specjalne koło zamachowe ze sprzęgłem 300mm, kryza łącząca ze skrzynią biegów, łapy i poduszki , układ chłodzenia, klimatyzacji , układ wydechowy 65mm, i inne potrzebne elementy o których nie będziemy zanudzać.
Po wykonaniu kompletnego montażu udaliśmy się na hamownię w celu dostrojenia silnika i wyduszenia jeszcze kilku koni mechanicznych – oczywiście przy zachowaniu rozsądnego zużycia paliwa i żywotności silnika.
Uzyskaliśmy ok. 290 KM i 700Nm momentu obrotowego i to przy manualnej skrzyni biegów.
Teraz prawie 3-tonowy Patrol stał się niebezpiecznie dynamiczny, co oczywiście cieszy właściciela i nas.
Zobaczcie galerię i wykres z hamowni.